Rett fra hjertet

Med hjerte for Kopervik….

Søndag 19. juni 2016

Det begynner å bli en stund siden jeg hadde min siste arbeidsdag i Byen Vår Kopervik, og siden den tid har jeg heller ikke øst ut av meg med verken meninger eller innspill om byen min.
Det har i tillegg kommet en ny daglig leder på plass og det er viktig for både henne og byen at de knytter kontakt og former et tett bånd.

Når det er sagt har engasjementet mitt rundt byen min ikke svunnet hen, jeg følger flittig med og jobber gjerne for å være en potitiv bidragsyter til byen i mitt hjerte.
For ja, det er det Kopervik er. Jeg har bodd her mesteparten av livet mitt, og selv om jeg flyttet vekk for å gå på skole, oppleve verden så har hjem alltid vært hjem.

Nå har jeg etablert meg sentralt i Kopervik. Jeg får med meg hver båt som legger til kai om sommeren, når rekene er å få tak i, bilene som kjører forbi, lydene og latteren fra menneskene som velger å bruke byen vår og når Stømund Bru åpner gapet sitt og lar båtene stømme gjennom, ofte 7-8 om gangen.

Jeg får med meg hver artikkel skrevet om Kopervik, og ja noen ganger er jeg så heldig å få skrive noen selv. Det er ingen tvil, Kopervik har en spesiell plass hos meg, som med så mangen andre av dens innbyggere.

De fleste av oss er stolte av plassen vi kommer fra, men ofte mener folk at vi ikke er patriotiske nok. Det fokuseres mye på at vi må bruke butikkene våre ellers forsvinner de. Den nye daglige lederen i Kopervik jobber for mangfold og gode tilbud for innbyggerene våre. Handla Hima blir ofte nevnt, ofte i sammenheng med at vi må bruke butikkene ellers forsvinner de. Senest i dag  dag kom jeg over et bilde der BVK reklamerer med «Vil du ha lokale butikker i morgen, må du bruke dem i dag»…  

Jeg har bitt meg i tungen flere ganger, men nå føler jeg for å dele noen tanker med de som er villig til å høre på.

HANDLA HIMA… en kampanje jeg for en tid siden var med på å etablere i hovedsak med Per Inge Eriksen og Åkrehamn Vekst, vi fikk Skudenes med etterhvert og begynte å jobbe med konseptet.
I starten hadde vi ingen ambisjoner om hva dette kunne bli til,  husker bare når jeg laget den første logoen, huskelappen med handla hima skrevet med sort tusj. Det tok av på facebook, vi fikk 1000 likes på en uke, vi hadde TV opptredener og oppslag i flere lokale medier.
Ginungagap hjelp oss å oppgradere logoen og det er deres versjon som brukes i dag, fremdeles en huskelapp, men med et renere utrykk enn min hjemmelagde versjon.

Kampanjen skulle ikke være til skremsel for noen, men en bevisstgjøring på at en skal tenke lokalt når en skal ut å handle, vi ønsket å minne folk på å spørre seg selv «Kan jeg få dette på Karmøy eller må jeg over til fastlandet?».

Nå noen år senere føler jeg at det i enkelte tilfeller blir litt misforstått.
Man skal ikke handla hima ellers forsvinner butikkene, man skal handla hima fordi det er her de beste tilbudene er, servicen er best og utvalget er basert på etterspørsel.
Dette er ikke en enveis greie hvor kjøperen har ansvaret for at butikkene har levetid inn i fremtiden. Butikkene har like stort om ikke større ansvar for å gi kunden det kunden vil ha.

Hva vil folk i Kopervik ha? Er det noen som har gjort en undersøkelse på det?
Jaja, vi vil ha Ikea, KID, Hennes & Maurits, Cubus og alle andre store kjeder, men det er litt urealistiske og hårete ønsker akkurat nå…. i fremtiden kanskje ikke.

Det er en god blest i Kopervik nå, den vinden må vi holde sirkulerenede, men ikke ved å drive propaganda!

– ​​Live Long And Prosper –

– Sivaa

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *